Siste innlegg
Elektriske biler i Norge og potensialet for forbrukerfleksibilitet
Overgang til utslippsfri transport kan gi ca. 1,5 mill. private elbiler innen 2030 og føre til et energibehov på 4 TWh, noe som…
Brukermøte for brukere og utviklere av SINTEF Energis modeller (Produksjonsplanlegging 2019)
Medforfattere: Mari Haugen og Linn Emelie Schäffer. Da er brukermøte 2019 slutt. I to dager, 13.-14. mars, har brukere og utviklere av SINTEF Energi sine modeller…
Kan kloridprosessen erstatte Hall-Héroult for aluminiumproduksjon?
I dag er Hall-Héroultprosessen enerådende i produksjon av aluminium. Den går ut på å framstille aluminium ved elektrolyse; aluminiumoksid blir løst i en…
Hvilket miljøavtrykk har laksen?
Norge er den nest største eksportøren av fisk og fiskeprodukter i verden. Vil veksten i sjømatnæringen koste mer enn den smaker? Norges fiskeriminister Nesvik poengterer at…
Slik integrerer vi informasjonssikkerhet i tradisjonelle modeller for samfunnssikkerhet
Mange er allerede godt kjent med risiko og sårbarhetsanalyser (ROS analyse). I denne bloggen beskriver vi et verktøy som ofte brukes for risiko og…
Hvorfor installere batterier på skip? (Mange produserer jo uansett all strøm fra egne dieselgeneratorer.)
Mange skip har installert energilager i form av batterier (se bilde 2). Batterier på skip skal enten alene (rent elektrisk) eller sammen med en eller…