#Digital #Samfunn SINTEF

VR og AR for formidling av bærekraftsproblematikk: Metaverset i praksis

Studenter opplever klimaendringenes konsekvenser gjennom VR.

Som vist i tidligere blogginnlegg kan Metaverset defineres og forstås på mange måter, men VR som en 3D «virtual world» er alltid en sentral del av teknologien.

På avdeling Teknologiledelse mener vi at VR er noe som må oppleves for å virkelig forståes. Så da vi sammen med NTNU arrangerte workshop for et par dusin internasjonale studenter onsdag 5. oktober, var det første vi gjorde å la dem få prøve teknologien selv. Utstyrt med 10 VR-headsets guidet vi dem gjennom en onboardingprosess der de ble kjent med grunnleggende interaksjoner og gjorde dem trygge i sine virtuelle omgivelser. Etter litt teori var det tilbake inn i VR igjen, denne gang med bærekraftstematikk.

VR og AR er en unik måte å formidle på

VR og AR er spesielt godt egnet til å bygge forståelse rundt klima- og naturproblematikk, da brukeren kan få en personlig og engasjerende opplevelse med konsekvenser av klimaendring og natursvinn gjennom livaktige visuelle inntrykk og naturlige interaksjoner, til forskjell fra tradisjonelle simulasjoner og visualiseringer.

Valget av VR-innhold til studentene falt på Virtual Planets Sea Level Rise Explorer og Europakommisjonens Pollinator Park. Disse utnytter effektive virkemidler og mekanismer som er unike for VR/AR til å formidle viktigheten av bærekraft med henholdsvis klimaperspektiv og naturperspektiv, og illustrerer tydelig hvilken innvirkning dette har på mennesker.

Studentene deltok på workshop-en som en del av URSA MAJOR Autumn School 2022, en internasjonal workshop for studenter over syv dager i tidlig oktober. Studentenes oppgave i løpet av disse dagene var idémyldring og konseptutvikling for smart og bærekraftig utvikling av ulike områder i Trondheim, samt muligheten for å bruke VR/AR til dette formålet.

Det overordnede prosjektet URSA MAJOR er et femårig internasjonalt prosjekt som skal hjelpe fremtidige beslutningstakere, borgere og andre interessenter i arbeidet med sosiale og miljømessige interaksjoner i urbane områder, sett i lys av klimaendringer. SINTEF deltar i prosjektet, og har ansvar for teknologistøttet læring, digitalisering, AR/VR og databehandling.

Grønn og digital transformasjon

I overgangen fra forurensing til nullutslipp står begrepet «twin transitions» sentralt. Dette er idéen om at den grønne og digitale transformasjonen må gå hånd i hånd for at vi skal klare å gjennomføre de nødvendige endringene og oppnå bærekraftige samfunn. AR- og VR-teknologi har et stort potensiale for å bidra til begge disse omstillingene. Avdeling Teknologiledelse vil delta på konferansen Digital fremtid 2022, der det blir mulighet for utprøving av AR- og VR-løsninger.

Tilbakemeldingen fra studentenes utprøving var overveldende positiv – engasjementet i stemmene underveis og de fornøyelige blikkene når testere tar av seg headsettene er utrolig motiverende for oss som arrangerer. Møtet med den relativt unge og ukjente teknologien er ofte en minneverdig erfaring som får kreativiteten og fantasien til å løpe løpsk, og vi er priviligerte for å få fasilitere såpass morsomme og ukonvensjonelle opplevelser.

Det var givende å se hvordan studentene innarbeidet bruken av denne teknologien i konseptene deres, og hvordan de ville bruke det for å engasjere borgere bidra til bærekraftig urban transformasjon.  Siden vi har utstyret, kompetansen og kapasiteten til å gjøre slike workshops kan vi dele erfaringene med andre i tiden fremover, slik som vi planlegger på Digital fremtid.

1 kommentar på “VR og AR for formidling av bærekraftsproblematikk: Metaverset i praksis

  1. Pingback: Metaverse: Popkulturelle røtter - #SINTEFblogg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *