#Digital

Kundetilpasset produksjon som konkurransefortrinn i industrien

Foto: Børge Sandnes, NTNU

Er det mulig å styrke konkurranseevnen til norsk industri ved å bli enda dyktigere til å tilpasse produkter og leveranser til kundens ønsker og behov, og samtidig øke lønnsomheten? Ja, påstår forskere fra NTNU og SINTEF. De står bak et nytt GEMINI-senter som skal fremme bedre kunnskapsspredning og økt forskning på kundetilpasset produksjon.

Kundetilpasset produksjon (KTP) er en forretningsstrategi der hvert produkt er designet, konfigurert, målsatt, eller på annen måte tilpasset kundens spesifikke ønsker og behov. Hvert produkt er derfor unikt, noe som krever stor grad av fleksibilitet og effektive løsninger for produksjon og logistikk for å sikre lønnsomhet.

I desember ble det arrangert en vellykket kick-off for det nye Gemini-senteret for kundetilpasset produksjon hos NTNU i Ålesund. Seminaret samlet ledende forskere og industriaktører fra hele spekteret av kundetilpasset produksjon — fra one-of-a-kind-produksjon til masseprodusert skreddersøm. Forskerne Lars Skjelstad og Jo Wessel Strandhagen innledet om senterets formål og nøkkelmetodene for å skape mer konkurransekraft. Anja Tjelflaat fra Rørosklyngen ga et innblikk i hvordan bedrifter og forskningspartnere har jobbet sammen for å skape et ledende miljø på masseprodusert skreddersøm på Røros. Dr. Paul Blazek, en av verdens fremste eksperter på masseprodusert skreddersøm, delte sine erfaringer om bruk av gode produktkonfiguratorer og innovative løsninger for å involvere kunden.

Lars Skjelstad, SINTEF
Jo Wessel Strandhagen, SINTEF
Paul Blazek

Ledet av Ola Jon Mork og Irina-Emily Hansen fikk deltakerne omvisning på MANULAB for å få innsikt i hvordan småskalaproduksjon kan forbedres gjennom bruk av Industri 4.0-teknologi, og hvordan man utdanner studenter og utnytter deres ideer og skaperkraft i slike prosesser. I tillegg var Omron med Torbjørn Hoel tilstede for å gi et innblikk i mulighetene med ny teknologi. Forskningsrådet fortalte om aktuelle finansieringsmuligheter og Annik Magerholm Fet presenterte verktøykassen for bærekraftig produksjon.

Ola Jon Mork, NTNU
Hans Petter Hildre, Annik Magerholm Fet og Ola Strandhagen (alle fra NTNU).

GEMINI-senteret er et samarbeid mellom SINTEF og NTNU som skal gi mer og bedre samarbeid og forskning på viktige områder innenfor kundetilpasset produksjon og være et nasjonalt kompetansenettverk for industri og akademia. Målet med dette første seminaret var å gi faglig påfyll og eksempler på god industripraksis fra virksomheter som konkurrerer ved å designe, konfigurere, eller tilpasse produkter til kundens spesifikke ønsker og behov. Seminaret var også en arena for å diskutere industriens behov, fremtidige seminarer, muligheter med lab og nye forskningsideer innenfor kundetilpasset produksjon. Flere seminarer og aktiviteter vil følge på nyåret.

Alle foto: Børge Sandnes, NTNU

0 kommentarer på “Kundetilpasset produksjon som konkurransefortrinn i industrien

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *