Om alt går etter planen, kan vi få trådløs batteriladning av ferge en eller annen gang i 2016. Den trådløse, induktive overføringen av energi skal ha en effekt på 1 megawatt, altså i størrelsesorden 300 ganger effekten til dagens vanligste ladere for elbiler.
Fra prosjektet «Wireless high power battery charging for ships» har det allerede kommet en liten prototyp, bygd ved SINTEF Energi. Her har Jon Are Wold Suul ledet SINTEFs del av prosjektet.
Patent sendt
– Guiseppe Guidi, som er en av våre forskere, har utviklet en metode for å regulere systemet når skipet beveger seg under lading. Ved å tilpasse designet til en litt spesiell måte å regulere effektoverføringen på, er det også mulig å redusere størrelsen på kraftelektronikk-omformerne i systemet, forklarer Suul.
– Det er snakk om en ny måte å designe systemer for trådløs overføring av strøm med store variasjoner i avstand og posisjon. Vi har testet en liten prototyp i laboratoriet. Den virker akkurat som forventet, og patentsøknad er sendt, sier Suul.
– Prosjektet er banebrytende, sier Ingve Sørfonn teknisk direktør i Wärtsilä Norway.
Les mer på nettsidene til Norges Forskningsråd.
0 kommentarer på “En ferge på Vestlandet kan bli første skip i verden med trådløs batteriladning”