Nyheten om at norsk diesel viser seg å inneholde et avfallsprodukt fra produksjon av palmeolje har overrasket norske forbrukere. – Alternativer finnes, sier våre forskere i et intervju med GEMINI.
Ironisk nok er dette et resultat av at Norge følger EUs direktiv for bærekraft som skal bidra til å redusere klimautslippene fra blant annet transportsektoren. Direktivet forbyr bruk av olje fra tropisk skog som miljøvennlig tilsetning i diesel.
– Teknisk sett er ikke tilsetningsstoffet palmeolje. Det er et oljeholdig restprodukt fra produksjonen. Det ser derfor ut som en “ren avtale” på papiret, men i praksis støtter vi produksjonen av palmeolje som fortrenger regnskog når vi kjøper dette produktet, sier forskningssjef Petter Røkke i SINTEF.
- Les mer om vår kompetanse på gassifisering.
Det skorter nemlig ikke på verken tilgjengelighet eller rimelige priser på dette bi-produktet, som benyttes i store kvanta som “grønn” tilsetning i drivstoff i hele EU.
Men i følge Røkke finnes det alternativer til miljøverstingen: 75- 80 prosent av det biodrivstoffet som tilsettes i norsk drivstoff kommer riktignok fra produksjon av palmeolje, men den resterende biten gjør det ikke: F.eks. kommer ikke biodrivstoff som blandes i jetfuel på Gardermoen fra palmeoljeproduksjon. Dette har vært et viktig prinsipp for Avinor, som buker annet organisk avfall, som blant annet brukt frityrolje.
Kommentarer
Ingen kommentarer enda. Vær den første til å kommentere!