Gå til hovedinnhold

SINTEF-blogg Gå til forsiden

  • Energi
  • Hav
  • Digital
  • Helse
  • Industri
  • Klima og miljø
  • Bygg
  • Samfunn
Aktuelt
  • COP29
  • EN
  • NO
Energi

Avkarbonisering av den norske fiskeflåten: Strategisk fornyelse for en bærekraftig fremtid

Norge kan gjøre betydelige fremskritt mot sine klimamål i fiskerisektoren ved å prioritere utskiftning av høytutslippsfartøy og justere økonomiske insentiver.

En idyllisk fiskerihavn i Nord-Norge med tradisjonelle fiskebåter som ligger fortøyd langs brygga.
Forfattere
Mohamed Kais Msakni
Peter Schütz
Publisert: 9. des 2024 | Sist redigert: 11. des 2024
5 min. lesing
Kommentarer (0)

Den norske fiskeflåten står nå overfor en stor miljøutfordring. Med over 5000 fiskefartøy, hvor rundt 1850 av dem er svært aktive målt i fangstinntekter, slipper flåten ut rundt 1 million tonn CO2 årlig. Dette utgjør 2,7 % av Norges totale utslipp. Etter hvert som klimaendringene intensiveres, blir det viktigere enn noen gang å redusere disse utslippene. Norge har ambisiøse klimamål, som å kutte utslippene med 55 % innen 2030 og oppnå tilnærmet nullutslipp innen 2050. Disse målene kan kun nås ved å fornye fiskeflåten med nullutslippsfartøy og endre driftsmåten i flåten.

Miljøutfordringen i den norske fiskeflåten

CO2-nivåene i den norske fiskeflåten har sluttet å synke og er nå tilbake på nivået fra 2005, til tross for pågående innsats for å kutte utslipp. Dette er en stor utfordring for å nå Norges klimamål. Flåten er mangfoldig, med både små og store fartøy som deltar i ulike fiskeriaktiviteter. Selv om havgående fiskefartøy kun utgjør rundt 15 % av flåten, står de for over 75 % av utslippene. Likevel spiller de mindre kystfartøyene også en viktig rolle i avkarboniseringen av hele flåten.

Å avgjøre hvordan flåten skal fornyes og hvordan nye lav- og nullutslippsteknologier skal introduseres, er derfor et viktig steg i overgangen mot en fiskeflåte med null utslipp. Utfordringen er imidlertid ikke bare teknisk, men også økonomisk, siden nye systemer og infrastruktur er kostbare.

Strategisk fornyelse av flåten: En vei mot nullutslippsfiske

Vi har utviklet en matematisk optimeringsmodell for Fishing Fleet Renewal Problem with Emission Constraints (FFRPEC).

En matematisk optimeringsmodell er et verktøy som brukes for å finne den beste måten å oppnå et mål på, spesielt når det finnes flere alternativer eller begrensninger. Modellen består av en ligning eller et sett med ligninger som gjenspeiler et reelt problem – som reduksjon av utslipp fra den norske fiskeflåten. Modellen beregner deretter den mest effektive løsningen ved å prøve ut ulike kombinasjoner og justere variablene til den finner det beste mulige utfallet innenfor gitte rammer (som budsjett, tid eller ressurser). I hovedsak hjelper modellen beslutningstakere med å velge det beste alternativet i komplekse situasjoner.

Denne modellen gjør det mulig å undersøke hvordan endringer i eksterne faktorer, som karbonavgifter og teknologiske fremskritt, påvirker den beste strategien for å avkarbonisere den norske fiskeflåten. Den gir oss også innsikt i sentrale drivere for en smidig og rask overgang til nullutslipp i fiskerisektoren.

Modellen fokuserer på å bestemme tidspunktet og typen teknologi som skal brukes ved fornyelse av eksisterende fartøy, slik at deres CO2-utslipp reduseres i tråd med Norges klimamål. Modellen forutsetter at et eksisterende fartøy alltid vil bli erstattet av et tilsvarende fartøy med fremdriftssystem som gir lave eller ingen utslipp. Den tar ikke hensyn til hvordan Norges politikk innen fiskeriforvaltning påvirker disse beslutningene. I en første analyse av mulige måter å få til en god overgang tok vi med følgende fremdriftssystemer:

  • Dieselmekanisk: Vanlig, men med høye utslipp.
  • Dieselelektrisk: Reduserer utslipp noe gjennom effektreduksjon.
  • Elektrisk-mekanisk hybrid: Bruker både elektrisk og dieseldrift for bedre effektivitet.
  • Elektrisk-hydrogen hybrid: Nullutslipp ved bruk av hydrogenbrenselceller.
  • Elektrisk-ammoniakk hybrid: Lovende nullutslippsteknologi for fremtiden.

Viktige funn fra vår modell

FFRPEC-modellen ble anvendt på Norges aktive fiskefartøy i ulike scenarier, noe som ga oss nyttig innsikt:

  1. Utslippsmål driver flåtefornyelsen: Beslutninger om å fornye flåten drives primært av behovet for å oppnå utslippsmål, ikke av kostnadsbesparelser.
  2. Havgående fiskefartøy som umiddelbar prioritet: Havgående fiskefartøy bør fornyes først, da de står for rundt 95 % av flåtens totale utslipp.
  3. Økonomiske insentiver er avgjørende for innføring: Høyere CO2-avgifter og høyere kostnader for marin gassolje (MGO) er nødvendig for å fremskynde bruken av nullutslippsteknologier.
Diagram som viser utslipp fra aktive fartøy fordelt etter underflåte og tidsperiode, med utslippsmengde (tonn) på y-aksen og år fra 2025 til 2050 på x-aksen. Stablede stolper representerer bidrag fra ulike fartøykategorier, inkludert bunntråler, kystsnurper, konvensjonell kyst, konvensjonell havgående, pelagisk tråler og ringnotfartøy. En stiplet horisontal linje markerer en referanseverdi på 600,000 tonn. Diagrammet viser en gradvis nedgang i utslipp over tid.
Les mer

Les mer om våre funn i vår vitenskapelige artikkel: Decarbonising the Norwegian fishery fleet – strategic fleet renewal with environmental considerations.

Veien mot bærekraftig fiske

Avkarbonisering av den norske fiskeflåten er et viktig skritt mot å nå nasjonale og globale klimamål. Norge kan lede an innen bærekraftig fiske ved å ta i bruk avanserte nullutslippsfremdriftssystemer og innføre støttende politiske tiltak. Samtidig må beslutningstakere utvikle økonomiske og regulatoriske ordninger som bidrar til overgangen, som  å lage insentivordninger for bruk av nullutslippsteknologier. Umiddelbare tiltak er nødvendige for å nå klimamålene og sikre en grønnere fremtid for kommende generasjoner.

Denne artikkelen er støttet gjennom finansiering fra Grønn plattform ZeroKyst-prosjektet. Grønn plattform gir støtte til virksomheter og forskningsinstitutter som driver med grønn vekst og omstilling basert på forskning og innovasjon. Ordningen er finansiert av Enova, Norges forskningsråd, Innovasjon Norge og Siva. ZeroKyst har en industriell (IPN) komponent ledet av Hymatech og en forsknings (KSP) komponent ledet av SINTEF Energi.

Kommentarer

Ingen kommentarer enda. Vær den første til å kommentere!

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Mer om Energi

Hvordan kan energikartlegging bli en gullgruve for din bedrift?

Author Image
Author Image
Author Image
3 forfattere

Er straumnettet fullt og speler Gud med terningar?

Author Image
Author Image
Author Image
3 forfattere
Et koblingsanlegg består av en rekke enkeltkomponenter installert nørt hverandre og forbundet sammen med kobber eller aluminiumsledere. Forskjellige typer komponenter (effektbrytere, sikringer, lastbryter og skillebrytere) anvendes til å endre nettet og /eller koble bort feil. Koblingsanlegg for de høyeste spenningene (145-420kV) forbinder typisk 3-10 kraftlinjer og transformatorer. I Norge finnes det i dag noen hunder koblingsanlegg på disse spenningene. Slike anlegg kan være luftisolerte eller SF6-isolerte (SF6-anlegg). Brukergruppen har registrert 159 slike anlegg blant sine medlemmer. På bildene er det eksempler på to slike SF6-anlegg, hvor alle komponenter er innelukket i gassrom. Dette gjør at SF6-anlegg tar vesentlig mindre plass enn luftisolerte anlegg og egner seg på steder med begrenset plass, typisk i byer og tettsteder.

Gassregnskap 2024

Maren Istad
Maren Istad
Forsker

Teknologi for et bedre samfunn

  • Om denne bloggen
  • Slik skriver du en forskningsblogg
  • Tema og samlinger
  • Meld deg på nyhetsbrev
  • Podcast: Smart forklart
  • Forskningsnytt: Gemini.no
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
Gå til SINTEF.no
SINTEF logo
© 2025 Stiftelsen SINTEF
Redaktører Personvern i SINTEF Pressekontakter Nettside av Headspin