Som SINTEF-forskere er vi interessert i teknologi og teknologiutvikling. Men visjonen vår er at vi utvikler «teknologi for et bedre samfunn». Det betyr at det faktisk skal være en eller annen form for positivt utbytte av teknologien og vi skal ikke ukritisk være tilhengere av ny teknologi fordi den er ny. Så når en ny teknologi dukker opp er det interessant å studere den nærmere, men da med et litt kritisk blikk for å forsøke å finne ut hva vi som samfunn kan ha nytte av her. SINTEF er jo også svært opptatt av arbeid, produksjon, utvikling av nye produkter og tjenester og så videre. Så for oss er et sentralt spørsmål om all ny teknologi: Hvordan kan den være til nytte for arbeid og utdanning?
For oss er et sentralt spørsmål om all ny teknologi: Hvordan kan den være til nytte for arbeid og utdanning?
Metaverset er et eksempel på en slik ny teknologi. Enkelt sagt er det et sett av virtuelle verdener man kan være i digitalt (typisk ved hjelp av VR-briller) hvor man gjøre alt mulig rart innenfor den verdenen. I en av få rapporter om dette på norsk sier Norsk Institusjon for menneskerettigheter at «Metaverset er visjonen om et sanselig og oppslukende internett, som skal koble sosiale medier, spill og 3D-grafikk. Framfor å se på internett, skal mennesker kunne oppleve å være i internett.[1]»
En mer utdypende definisjon av Allan Ball (denne er også brukt av NIM) er som følger: «A massively scaled and interoperable network of real-time rendered 3D virtual worlds that can be experienced synchronously and persistently by an effectively unlimited number of users with an individual sense of presence, and with continuity of data, such as identity, history, entitlements, objects, communications, and payments.»
Det er en stor og potensielt viktig teknologi, noen ser på den som ny utgave av internett som vil forandre alt mulig, andre er atskillig mer kjølige. Et viktig poeng her er det som er påpekt av nettopp Matthew Ball – at mange følger i gamle utviklingsspor. Teknologiselskaper har en egeninteresse i å beskrive metaverset i tråd med sin oppfatning av framtiden og produktene de selv utvikler og produserer. Spillselskapene vil utvikle spill, Facebook vil selge mer Facebook, kryptoutviklere og blokkjede-entusiaster mer krypto, og så videre. Per i dag kan man i beste fall si at metaverse er i stor bruk i spillverdenene, men ikke så mye i arbeids- og samfunnsliv. Men det er nok rimelig å si at det ikke har tatt virkelig av ennå.
Metaverset – et digitalt verktøy i arbeidslivet?
For oss som forskere er dette med nytte et åpent spørsmål. Vi vet ikke svarene ennå. Men vi synes det er viktig nok til at vi bør diskutere det og skrive om det. Vi ser på det som en form for Digitalt Forsterket Arbeid, hvor digitale verktøy tas i bruk for at vi skal gjøre arbeidet vårt bedre, mer effektivt eller på andre måter enn hva som har vært mulig før. (Blir dette stort nok mange nok steder blir det nok også en form for Digital Transformasjon.)
Temaet er såpass stort at vi har laget en serie av bloggposter, og vi har tenkt å skrive flere. Så langt har vi fire poster:
- Hva er metaverset? – Definisjon og aktører
- Praktiske erfaringer med metaverset fra egen forskning
- Metaversets popkulturelle røtter -Hvor kommer ideen fra?
- Metaversets dårlige dører – hinder for suksess
Fremover ønsker vi å fortsette rapporteringen fra vår forskning på og rundt metaverset. Siden spørsmål om nytte nesten aldri besvares med «aldri» eller «alltid» er vi spesielt opptatt av å forstå når og under hvilke betingelser metaverset kan være nyttig og viktig. Dette gjør vi både ved å se hva andre har tenkt og gjøre egne refleksjoner og å rapportere egen forskning. Fremtidige innlegg planlagt er:
- Hvor tror vi Metaverset kan ha nytte?
- Erfaringer fra forskning
Det siste punktet kan selvsagt være både ett og to innlegg, avhengig av hva som vi finner som er verdt å rapportere fra. Vi har flere prosjekter som kan være aktuelle. Hensikten med blogginnleggene er uansett den samme hele tiden: Vi ønsker å formidle kritisk og forskningsbasert om hva som skjer i metaverset med fokus på arbeid og arbeidsliv. På sikt vil vi kanskje bygge teori om metaverset også.
[1] Visjonen om metaverset – Norges institusjon for menneskerettigheter (nhri.no)
Kommentarer
Ingen kommentarer enda. Vær den første til å kommentere!