Gå til hovedinnhold

SINTEF-blogg Gå til forsiden

  • Energi
  • Hav
  • Digital
  • Helse
  • Industri
  • Klima og miljø
  • Bygg
  • Samfunn
Aktuelt
  • COP29
  • EN
  • NO
Energi

En ferge på Vestlandet kan bli første skip i verden med trådløs batteriladning

Om alt går etter planen, kan vi få trådløs batteriladning av ferge en eller annen gang i 2016.

(Foto: Shutterstock.com)
Forfattere
Giuseppe Guidi
Seniorforsker
Publisert: 10. feb 2015 | Sist redigert: 14. mar 2025
1 min. lesing
Kommentarer (0)

Den trådløse, induktive overføringen av energi skal ha en effekt på 1 megawatt, altså i størrelsesorden 300 ganger effekten til dagens vanligste ladere for elbiler.

Fra prosjektet «Wireless high power battery charging for ships» har det allerede kommet en liten prototyp, bygd ved SINTEF Energi. Her har Jon Are Wold Suul ledet SINTEFs del av prosjektet.

Patent sendt

– Guiseppe Guidi, som er en av våre forskere, har utviklet en metode for å regulere systemet når skipet beveger seg under lading. Ved å tilpasse designet til en litt spesiell måte å regulere effektoverføringen på, er det også mulig å redusere størrelsen på kraftelektronikk-omformerne i systemet, forklarer Suul.

– Det er snakk om en ny måte å designe systemer for trådløs overføring av strøm med store variasjoner i avstand og posisjon. Vi har testet en liten prototyp i laboratoriet. Den virker akkurat som forventet, og patentsøknad er sendt, sier Suul.

– Prosjektet er banebrytende, sier Ingve Sørfonn teknisk direktør i Wärtsilä Norway.

Les mer på nettsidene til Norges Forskningsråd.

Kommentarer

Ingen kommentarer enda. Vær den første til å kommentere!

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Mer om Energi

Hvordan kan energikartlegging bli en gullgruve for din bedrift?

Author Image
Author Image
Author Image
3 forfattere

Er straumnettet fullt og speler Gud med terningar?

Author Image
Author Image
Author Image
3 forfattere
Et koblingsanlegg består av en rekke enkeltkomponenter installert nørt hverandre og forbundet sammen med kobber eller aluminiumsledere. Forskjellige typer komponenter (effektbrytere, sikringer, lastbryter og skillebrytere) anvendes til å endre nettet og /eller koble bort feil. Koblingsanlegg for de høyeste spenningene (145-420kV) forbinder typisk 3-10 kraftlinjer og transformatorer. I Norge finnes det i dag noen hunder koblingsanlegg på disse spenningene. Slike anlegg kan være luftisolerte eller SF6-isolerte (SF6-anlegg). Brukergruppen har registrert 159 slike anlegg blant sine medlemmer. På bildene er det eksempler på to slike SF6-anlegg, hvor alle komponenter er innelukket i gassrom. Dette gjør at SF6-anlegg tar vesentlig mindre plass enn luftisolerte anlegg og egner seg på steder med begrenset plass, typisk i byer og tettsteder.

Gassregnskap 2024

Maren Istad
Maren Istad
Forsker

Teknologi for et bedre samfunn

  • Om denne bloggen
  • Slik skriver du en forskningsblogg
  • Tema og samlinger
  • Meld deg på nyhetsbrev
  • Podcast: Smart forklart
  • Forskningsnytt: Gemini.no
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
Gå til SINTEF.no
SINTEF logo
© 2025 Stiftelsen SINTEF
Redaktører Personvern i SINTEF Pressekontakter Nettside av Headspin