Gå til hovedinnhold

SINTEF-blogg Gå til forsiden

  • Energi
  • Hav
  • Digital
  • Helse
  • Industri
  • Klima og miljø
  • Bygg
  • Samfunn
Aktuelt
  • COP29
  • EN
  • NO
Energi

Kan man lage norsk biodrivstoff?

kan man lage norsk biodrivstoff
Forfattere
Judit Sandquist
Forsker
Publisert: 10. mar 2016 | Sist redigert: 18. mar 2025
3 min. lesing
Kommentarer (0)

NRK hadde en sak nylig om biodrivstoff som palmeolje. Vi kommenterte denne saken med at biodrivstoff ikke må komme fra palmeolje.

Men hva med å lage norsk biodrivstoff av helnorske ressurser?

Det finnes ikke et fasitsvar på hvor mange prosent av dieselforbruk kan dekkes av biodrivstoff basert på norske ressurser. I dag produseres kun en liten andel av bensintilsetning fra trevirke ved Borregaard. I framtiden forventes at både tilsetningsstoffer til bensin og diesel samt trekull, kjemikalier og flydrivstoff produseres av norske ressurser.

I framtiden forventes at både tilsetningsstoffer til bensin og diesel samt trekull, kjemikalier og flydrivstoff produseres av norske ressurser.

Fordelingen mellom disse vil bli påvirket av politikk, økonomi og insentiver som innføres. Det er viktig å påpeke at norske råvarer kan ikke dekke all behovet for fornybart karbon men det er et betydelig potensial for økning i forhold til i dag.

Skogen er størst

I Norge i dag er skogen vår største ressurskilde. 44% av landets totalareal består av skog hvorav 27% er produktiv, det vil si at vi kan gjennomsnittlig produsere minst 1 m3 virke med bark per hektar per år. Til sammenlikning er jordbruksarealet 3,6% og mesteparten av landets areal er uproduktivt.

Fra skogen og skogsindustrien er det mulig å identifisere tre hovedressurser:

  • treflis (energiflis),
  • skogsrester (grener og topper – GROT)
  • og rester fra bedrifter/industrier som bearbeider tre.

I tillegg til skogbaserte råstoff har vi husholdningsavfall og andre avfallsstrømmer i begrenset mengde samt marine ressurser som forventes til å bli en viktig ressurs lenger fram i tid.

I dag produseres circa 17 TWh bioenergi i Norge, hvorav vedfyring og treflis brukt i varmeanlegg utgjør mesteparten. En tredjedel av energien kommer fra fjernvarmeanlegg hvor varme er produsert fra avfall eller industrielle restfraksjoner.

Hvor mange liter diesel blir det?

NMBU har tidligere estimert at dersom avvirkningen blir den samme (og det har vært det samme i de siste 100 år) ligger potensialet på økt biomasseuttak på ca 7 TWh, hvorav GROT som i dag er stort sett ikke benyttet, utgjør 6,5 TWh. Ved økt avvirkning nær balansekvantumet som er på 17 millioner m3, det økte potensialet tilsvarer ca 16 TWh. Det er mye som skal ligge til rette for det siste og det er lite sannsynlig at alt av potensialet blir benyttet på kort sikt.

biodrivstoff

  • GROT: Oppvarmet skogsavfall gir mer energi

Hvis man antar at konverteringsprosessen fra biomasse til ferdig drivstoff har 50% effektivitet og alt av biomassepotensialet konverteres til drivstoff tilsvarer dette ca 8 TWh drivstoff som er ferdig til å blandes. Dette tilsvarer ca 12 % av total energibruk i transportsektoren (65 TWh, SSB, 2014 tall) eller circa 750 millioner liter diesel. Det mer realistiske uttakspotensialet tilsvarer ca 3,5 TWh drivstoff, litt over 5% av total energibruk av transportsektoren eller 320 millioner liter diesel.

Det mer realistiske uttakspotensialet tilsvarer (…) 320 millioner liter diesel.

Framtiden har flere løsninger

Det er viktig å påpeke igjen, at det er lite sannsynlig at råvarene blir brukt til å produsere kun diesel eller biodrivstoff. Framtiden blir dominert av flere løsninger og flere teknologier som istedenfor å bare konkurrere for de samme råstoffene, drar nytte av hverandres reststrømmer, økonomi, beliggenhet og så videre.

  • Her kan du lese mer om SINTEFs kompetanse på gassifisering av biomass og biodrivstoff.

Kommentarer

Ingen kommentarer enda. Vær den første til å kommentere!

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Mer om Energi

Hvordan kan energikartlegging bli en gullgruve for din bedrift?

Author Image
Author Image
Author Image
3 forfattere

Er straumnettet fullt og speler Gud med terningar?

Author Image
Author Image
Author Image
3 forfattere
Et koblingsanlegg består av en rekke enkeltkomponenter installert nørt hverandre og forbundet sammen med kobber eller aluminiumsledere. Forskjellige typer komponenter (effektbrytere, sikringer, lastbryter og skillebrytere) anvendes til å endre nettet og /eller koble bort feil. Koblingsanlegg for de høyeste spenningene (145-420kV) forbinder typisk 3-10 kraftlinjer og transformatorer. I Norge finnes det i dag noen hunder koblingsanlegg på disse spenningene. Slike anlegg kan være luftisolerte eller SF6-isolerte (SF6-anlegg). Brukergruppen har registrert 159 slike anlegg blant sine medlemmer. På bildene er det eksempler på to slike SF6-anlegg, hvor alle komponenter er innelukket i gassrom. Dette gjør at SF6-anlegg tar vesentlig mindre plass enn luftisolerte anlegg og egner seg på steder med begrenset plass, typisk i byer og tettsteder.

Gassregnskap 2024

Maren Istad
Maren Istad
Forsker

Teknologi for et bedre samfunn

  • Om denne bloggen
  • Slik skriver du en forskningsblogg
  • Tema og samlinger
  • Meld deg på nyhetsbrev
  • Podcast: Smart forklart
  • Forskningsnytt: Gemini.no
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
Gå til SINTEF.no
SINTEF logo
© 2025 Stiftelsen SINTEF
Redaktører Personvern i SINTEF Pressekontakter Nettside av Headspin