Måten vi lærer nye konsepter varierer fra person til person, og det er mange måter å motta informasjon. Denne læringen kommer av å lese bøker eller å høre på forelesninger, men å lære kan også aktualiseres gjennom å spille spill.
Seriøse spill er spill som har et todelt mål om å underholde de som spiller, samtidig som at det skal oppnå et mål. Det kan være alt fra å utforske mulige scenarioer, oppmuntre et spesifikt utfall, eller å skape bevissthet om et problem. Teknikken som blir benyttet kan være spesielt nyttig på grunn av dens oppslukende natur. Spillerne er nedsenket i en realitet og utstyrt med et mål. Synene, lydene og interaksjonene skal hjelpe spilleren til å føle seg investert, og samtidig skape en situasjon som føles ekte.
En utforsking av GoJelly verdenen
Dette er en av metodene brukt av Horizon 2020 prosjektet GoJelly, som har partnere i hele Europa, inkludert SINTEF Ocean. GoJelly prosjektet undersøker en økende manetbefolkning som forstyrrer den naturlige floraen i våre hav. Samtidig ser prosjektet på hvordan vi kan snu dette problematiske overskuddet til en ressurs, ved bruken av biologiske materialer fra maneter i ulike applikasjoner, alt fra å fange mikroplast til kosmetikk. Et mål vi har er å skape bevissthet rundt temaet og den mulige benyttelsen av maneter, og for å redusere vår frykt for kontakt med dem.
For å oppnå dette har prosjektet skapt et digitalt, sosio-økologisk strategispill for folk å spille. Gjennom aktiv deltakelse kan de lære hvordan disse gamle skapningene kan være en ressurs for vår planet. Her vil det seriøse spillet hjelpe å skape bevissthet av problemet, og kompleksiteten av dens konsekvenser og løsninger. Den underliggende ideen var å skape et strategisk spill for offentligheten, og samtidig for pedagogiske grunner som viser avveiningene mellom sosial, økonomisk og økologisk ledelse i en leken og forståelig måte.
I spillet, som er direkte tilgjengelig gjennom nettsiden til prosjektet, går spilleren i rollen som ordfører av Sunset City, med støtten av et svært dyktig forskningslag. I hvert oppdrag må spilleren ta valg for beskyttelsen av deres vakre by, samtidig som at de må ha et øye på havet som er like ved. Miljøfaktorer og både gode og dårlige avgjørelser påvirker hvordan spillet går samt poengsummen, med målet om å nå et bærekraftig system med manetene.
Dette nettbaserte, enkeltspiller spillet tar cirka 15 minutter å gjennomføre, og kan bli brukt til forskjellige pedagogiske omgivelser for å dykke dypere i temaene til prosjektet. En annen mulighet er å bruke spillet til et førsteoverblikk av bærekraftig marint økosystem ledelse og dens utallige aspekter. For den beste opplevelsen med spillet er det anbefalt å spille i Chrome-nettleser på en PC eller nettbrett. Det vil også være nødvendig å være tilkoblet et nettverk på grunn av størrelsen på noen av videoene som er brukt.
Du er invitert til å delta i forskningen!
GoJelly handler om å utforske muligheter, og nå har du sjansen til å delta i forskningsprosjektet! Alle som er interessert er invitert til å spille spillet, og prosjektet ber spillerne om å fullføre en spørreundersøkelse på rundt to minutter etter at man er ferdig, for å samle spillernes tanker. Spørreundersøkelsen finner du her.
Denne tilbakemeldingen vil hjelpe forskere til å forme datasamlingen og samle inn viktig innsikt i metodikken. Hjelp oss til å skape bevissthet og bygge kunnskap på et viktig biologisk problem, samtidig som at man har det gøy!
For å spille spillet, gå til go-jelly.com eller få tilgang fra nettsiden til prosjektet ved å trykke på ‘Online Game’ knappen på toppen av høyre hjørne. Og husk å ta to minutter til å fylle ut spørreundersøkelsen etter at du har spilt.
Tusen takk for at du deltar i denne viktige forskningen!
0 kommentarer på “Alvoret i spill”