Gå til hovedinnhold

SINTEF-blogg Gå til forsiden

  • Energi
  • Hav
  • Digital
  • Helse
  • Industri
  • Klima og miljø
  • Bygg
  • Samfunn
Aktuelt
  • COP29
  • EN
  • NO
Klima og miljø

Sikre CO2-transportrør er en del av klimaløsningen

CO2-håndtering (CCS) er en nødvendig teknologi for å nå togradersmålet, som det påpekes i IPCCs femte hovedrapport. For å få det til, må store mengder CO2 transporteres trygt fra fangstanleggene til lagrene. Mengdene er faktisk sammenliknbare med dagens transport av naturgass.

CO2-fangst, -transport og -lagring (foto: Shutterstock)
Forfattere
Håkon Ottar Nordhagen
Gaute Gruben
Forskningsleder
Svend Tollak Munkejord
Sjefforsker
Morten Hammer
Forsker
Stephane Dumoulin
Publisert: 27. apr 2017 | Sist redigert: 13. mar 2025
2 min. lesing
Kommentarer (0)
  • IPCCs femte hovedrapport
  • Les mer om SINTEFs kompetanse innen CO2-transport.

Siden CO2-transportsystemet blir stort, er det viktig å lage det så effektivt som mulig – samtidig som det er sikkert.

Dette har blitt studert i BIGCCS-forskningssenteret for miljøvennlig energi (FME) fra 2009 til 2016. Arbeidet har blitt støttet av Norges Forskningsråd og industripartnerne Engie, Gassco, Shell, Statoil og TOTAL.

Validering for CO2 og nitrogen

Et hovedresultat av arbeidet er en avansert koplet fluid-strukturmodell som kan brukes til å forutsi om en lekkasje i et CO2-transportrør vil danne et langt løpende duktilt brudd. Hensikten med modellen er å gjøre det mulig å designe rørledninger der dette ikke vil skje – uten å overdimensjonere. Våre nyeste resultater er nå publisert i en artikkel i journalen Engineering Structures.

(Se eventuelt vårt manuskript).

Den koplede fluid-struktur-modellen har nå blitt validert med brudd-stans-eksperimenter fra COOLTRANS-forskningsprogrammet i Storbritannia – med gode resultater. I tillegg har vi utviklet en metode for å kalibrere materialmodellen i tilfeller hvor det er lite materialdata tilgjengelig – slik det ofte er.

Videoen viser en simulering av et duktilt løpende brudd i en CO2-rørledning.

Sikter mot ingeniørverktøy for sikker CO2-transport

Vårt mål er at modellen skal kunne danne grunnlaget for å utvikle et ingeniørverktøy som kan bistå i sikker design og drift av CO2-transportrør, slik at lange løpende duktile brudd ikke vil oppstå. Dette vil trolig være av interesse for det norske fullskala CCS-prosjektet som er under utvikling.

Ønsker du å vite enda mer om vår forskning på CO2-transport – les disse bloggene:

  • Hvordan forstå kreftene som virker når kokende CO2 driver et løpende brudd
  • Trygg og kostnadseffektiv CO2-transport må tallfestes
  • Gas or liquid: new CO2 mixture property knowledge needed for efficient and robust CCS
  • Simulering av løpende sprekk i CO2-rør
  • Strømning av CO2 i rør
  • Hvorfor gode modeller er viktig for sikker og effektiv CO2-transport

Kommentarer

Ingen kommentarer enda. Vær den første til å kommentere!

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Mer om Klima og miljø

Hvordan kan energikartlegging bli en gullgruve for din bedrift?

Author Image
Author Image
Author Image
3 forfattere
Anders Brunsvik i lab

Kjemikaliene vi ikke vet om

Anders Brunsvik
Anders Brunsvik
Forsker

Trygge brønner for Europas CCS-motorvei

Author Image
Author Image
2 forfattere

Teknologi for et bedre samfunn

  • Om denne bloggen
  • Slik skriver du en forskningsblogg
  • Tema og samlinger
  • Meld deg på nyhetsbrev
  • Podcast: Smart forklart
  • Forskningsnytt: Gemini.no
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
Gå til SINTEF.no
SINTEF logo
© 2025 Stiftelsen SINTEF
Redaktører Personvern i SINTEF Pressekontakter Nettside av Headspin