Gå til hovedinnhold

SINTEF-blogg Gå til forsiden

  • Energi
  • Hav
  • Digital
  • Helse
  • Industri
  • Klima og miljø
  • Bygg
  • Samfunn
Aktuelt
  • COP29
  • EN
  • NO
Industri

En ny vår for plast

Plastproduktene har vært en så stor suksess at vi nå bokstavelig talt svømmer i dem.

Washed up plastic
Washed up plastic
Forfattere
Susie Jahren
Publisert: 26. feb 2018 | Sist redigert: 28. mar 2025
3 min. lesing
Kommentarer (1)

Masseproduksjon av plastprodukter slik vi kjenner det i dag, startet ikke før andre verdenskrig.  Krigen fremskyndet behovet for nye teknologier, og plast skulle komme til å revolusjonere måten vi lever på ved å gi oss slitesterke, masseproduserte og rimelige varer. Menn på 1950-tallet ble lovet en fremtidsvisjon og husmødre et enklere liv. Og alle forventningene ble innfridd og vel så det. 

Er selve plasten problemet?

Den globale etterspørselen etter plast er i dag større enn noensinne og øker stadig.  Folkeopinionen har imidlertid begynt å snu. De enorme mengdene plastavfall som forsøpler havet, og synet av vannlevende dyr med mager fulle av plast skaper med rette raseri blant folk flest og er med på å snu opinionen. Mange forbrukere ønsker å #sineitilplast. Men selv om plast har blitt selve symbolet på overforbruk, må vi spørre oss om det er selve plasten som er problemet, eller om det handler om måten vi bruker den på?

Å unngå plast i butikkene er nytteløst, og mange kunder blir frustrerte over synet av mango og agurk pakket enkeltvis i plast. Det er imidlertid viktig å være klar over at innpakningen har en hensikt. Matavfall er et massivt globalt problem og står for så mye som 14 % av verdens CO2-utslipp. Ved å pakke inn agurken forlenges holdbarheten fra 3 til 14 dager, noe som øker sjansene betraktelig for at den skal havne på tallerkenen. I et annet eksempel viser tall fra BAMA at transport av innpakkede druer i stedet for druer i løsvekt har ført til en reduksjon i matsvinn på 75 %.

Den forhatte, vanlige bæreposen av polyeten faktisk det «grønneste» alternativet

Plast er heller ikke blant verstingene når det gjelder miljøfotavtrykk. Ifølge miljøvernmyndighetene i Storbritannia er den forhatte, vanlige bæreposen av polyeten faktisk det «grønneste» alternativet, med fire ganger mindre miljøpåvirkning enn sin nedbrytbare konkurrent, papirposen.  Det viser seg også at handlenettene i bomull som jeg er så stolt av å bruke, må gjenbrukes 131 ganger for at miljøpåvirkningen skal komme ned på samme nivå som de langt rimeligere plastposene (#newlifegoal).

Det finnes ingen tvil om at hverdagen vår er fylt med for mye engangsplast. Det er imidlertid ikke til å komme bort fra at det ville vært vanskelig å opprettholde vår nåværende livsstil uten plastproduktene. Tilgang på rent vann, mat, medisiner, infrastruktur og transport er helt avhengig av plast i ulike former.

Planeten vår drukner i plast

I dag, 70 år etter etterkrigstidens plastrevolusjon, produserer vi over 300 millioner tonn plastprodukter hvert år. Planeten vår drukner bokstavelig talt i plast. Det vi trenger er en ny plastrevolusjon. Svaret er likevel ikke å forby plast, men å bruke den og alle andre materialer smartere og mer ansvarlig. Det er årsaken til at forskerne ved SINTEFs forskningssentre, Rent Hav og Sirkulær økonomi, har fokus på å finne gode løsninger.

Så hvordan kan vi som forbrukere, med alle våre gode intensjoner, manøvrere i et landskap der de grønne målene stadig endrer seg? Svaret er det samme gamle:

REDUKSJON, GJENBRUK, RESIRKULERING

 

Kommentarer

Ingen kommentarer enda. Vær den første til å kommentere!

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Mer om Industri

Trygge brønner for Europas CCS-motorvei

Author Image
Author Image
2 forfattere

Oppskrift for grønn konkurransekraft  

Author Image
Author Image
Author Image
3 forfattere

Alle sektorer bør ha mål om energieffektivisering 

Author Image
Author Image
2 forfattere

Teknologi for et bedre samfunn

  • Om denne bloggen
  • Slik skriver du en forskningsblogg
  • Tema og samlinger
  • Meld deg på nyhetsbrev
  • Podcast: Smart forklart
  • Forskningsnytt: Gemini.no
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
Gå til SINTEF.no
SINTEF logo
© 2025 Stiftelsen SINTEF
Redaktører Personvern i SINTEF Pressekontakter Nettside av Headspin