Gå til hovedinnhold

SINTEF-blogg Gå til forsiden

  • Energi
  • Hav
  • Digital
  • Helse
  • Industri
  • Klima og miljø
  • Bygg
  • Samfunn
Aktuelt
  • COP29
  • EN
  • NO
Hav

Forsking på CO2-blandinger og CO2-strømning reduserer kostnaden for rørtransport av CO2

Snorre Foss Westman makes adjustments on a test rig for measuring phase equilibria (photo: Sigurd W. Løvseth)
Snorre Foss Westman gjør justeringer på en forsøksrigg for å måle faselikevekter (foto: Sigurd W. Løvseth).
Forfattere
Halvor Lund
Publisert: 21. des 2015 | Sist redigert: 27. mar 2025
4 min. lesing
Kommentarer (0)

For å redusere bygge- og driftskostnader er det nødvendig å forske på design av CO2-rørledninger, simuleringsverktøy, egenskaper til CO2-blandinger og matematiske modeller for CO2-strømning. En rapport fra prosjektet NORDICCS viser hvilke kunnskapshull som finnes.

  • NORDICCS rapport: Recommendations on CO2 transport models

Urenheter endrer CO2-blandingens egenskaper vesentlig

Rørledninger for naturgass og olje har vært i drift i flere tiår. CO2 oppfører seg annerledes enn naturgass, som gir nye forskningsspørsmål.

Før CO2 pumpes gjennom et rør vil CO2-gassen bli komprimert til høyt trykk og væsketilstand for å gjøre det lettere og mer effektivt å transportere. CO2 som har blitt fanget fra industriprosesser inneholder vanligvis andre stoffer i tillegg, slik som nitrogen, oksygen og metan. Oppførselen til CO2-blandingen kan endre seg vesentlig selv med bare små mengder urenheter.

Vi trenger mer data om CO2-blandinger og CO2-strømning

Når CO2 pumpes gjennom en rørledning, utsettes den for friksjon fra rørveggen som gjør at trykket faller. Hvis trykket blir for lavt, vil CO2 -væsken begynne å koke og danne gassbobler. Disse gassboblene kan øke friksjonen og trykkfallet og skape problemer for pumper og annet utstyr.

Dette gjør det nødvendig å kunne forutsi både trykkfallet og ved hvilket trykk gassbobler oppstår. Hvis trykkfallet ikke kan beregnes på forhånd, vil det være nødvendig med flere pumper for å være sikker på at trykket er høyt nok, som vil øke investeringskostnaden for en rørledning.
Friksjonen avhenger også av viskositeten til væsken, så for å beregne trykkfallet trenger vi nye og bedre målinger av viskositet for CO2-blandinger. Det finnes også få eksperimentelle målinger av trykket der bobler oppstår (kokepunktet) for CO2-blandinger.

Hvis rørledningen må tømmes på grunn av f.eks. vedlikehold vil trykket falle, og CO2-væsken vil begynne å koke og danne gass. Dette vil også føre til at temperaturen faller. Stålet i rørledningen tåler ikke for lave temperaturer, så det er viktig å kunne forutsi hvor lav temperaturen blir under en slik tømming. Dette krever gode termodynamiske modeller for sammenhengen mellom trykk og temperatur i CO2 -blandinger.

Riktig tetthet = riktig pris for transport og lagring

I en CCS-infrastruktur vil det være en pris per tonn med CO2. Men hvordan måler du vekten til CO2 som til enhver tid strømmer gjennom et rør? En vanlig metode for å måle vekten er å måle trykk og temperatur i blandingen, og så bruke en termodynamisk modell for å regne ut tettheten (vekten) basert på trykk og temperatur. Hvis industrien ikke har gode nok modeller til å predikere tettheten til CO2-en de vil lagre, må de kanskje betale mer enn nødvendig for å få den transportert og lagret.

Hvis industrien ikke har gode nok modeller til å predikere tettheten til CO2-en de vil lagre, må de kanskje betale mer enn nødvendig for å få den transportert og lagret.

Det samme problemet har oljeselskaper som selger naturgass i dag. Det mangler eksperimentelle målinger av tetthet for mange CO2-blandinger, så flere eksperimenter trengs for å fylle hullene og utvikle bedre termodynamiske modeller.

Eksisterende simuleringsverktøy for rørledninger er ofte utviklet for å regne på strømning i kjølesystemet til atomreaktorer eller i olje- og gassrør. De gir derfor få eller ingen muligheter til å simulere CO2 og CO2-blandinger. Simuleringsverktøyene er også begrenset av den nevnte mangelen på eksperimentelle resultater for viskositet og termodynamiske egenskaper. Mer forskning på egenskaper til CO2-blandinger og modeller for CO2-strømning i rør kan bidra til å forbedre design av CO2-rørledninger og redusere kostnader for både bygging og drift.

Mer forskning på egenskaper til CO2-blandinger og modeller for CO2-strømning i rør kan bidra til å forbedre design av CO2-rørledninger og redusere kostnader for både bygging og drift.

Kommentarer

Ingen kommentarer enda. Vær den første til å kommentere!

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Mer om Hav

lasteskip på havet, eksos ut av pipa

Kan rensing av svovelutslipp fra skipsfarten dempe det totale klimaavtrykket?

Anders Valland
Anders Valland
Forskningsleder
Salmon eating pellets under water

Når er fisken sulten? KI kan sitte på svaret

Aya Saad
Aya Saad
Forsker

Trygge brønner for Europas CCS-motorvei

Author Image
Author Image
2 forfattere

Teknologi for et bedre samfunn

  • Om denne bloggen
  • Slik skriver du en forskningsblogg
  • Tema og samlinger
  • Meld deg på nyhetsbrev
  • Podcast: Smart forklart
  • Forskningsnytt: Gemini.no
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
Gå til SINTEF.no
SINTEF logo
© 2025 Stiftelsen SINTEF
Redaktører Personvern i SINTEF Pressekontakter Nettside av Headspin