Vet du hva et hackathon er? Det er et arrangement hvor personer samles i grupper for å løse en oppgave i løpet av en (ofte kort og intensiv) tidsperiode. Vi i forskningsprosjektet Energytics hadde ingen erfaring med å arrangere et, men for å øke fokuset på energidataanalyse og innovasjon gjorde vi nettopp det, og du kan lese mer om hvordan det gikk her!
Hackathon med data fra smartmålere
Energytics og NTNU arrangerte et hackaton for studenter 25.april, der 28 studenter fra NTNU og UiT deltok.
Etter velkomst og inspirasjon fra SINTEF Energi, Hafslund Nett og Sensero, arbeidet studentene i syv grupper med data fra smarte målere i tillegg til blant annet værdata, målinger fra husholdningsapparater og strømpriser.
Oppgaven var å lage noe kreativt knyttet til dataene, for eksempel en ny forretningsidé eller en kode som kan gi verdi for samfunnet.
Gruppene spredte seg utover i Elektrobygget på NTNU Gløshaugen og jobbet i 5,5 timer med oppgaven. Deretter fikk hver av gruppene tre minutter til å presentere sin idé . En jury bestående av Åshild Vatne (Hafslund Nett), Øyvind Aarø (Sensero) og Christopher Coello (Eidsiva Nett) kåret to vinnere, som mottok 10.000 og 5.000 kroner i premie. Premien ble sponset av Hafslund Nett. Deltagerne ble vurdert etter innovasjonsgrad, teknisk gjennomførbarhet og selve presentasjonen av ideen.
Innovative løsninger på bare 5,5 timer
En av gruppene som ikke gikk helt til topps, men som likevel fikk hederlig omtale for å ha kommet med en god idé, hadde foreslått å bruke konkurranse for å få folk til å redusere effekttopper.
Andreplassen gikk til en gruppe som hadde en idé om en app som skal hjelpe folk å spare energi. Denne gruppen så for seg at nettselskaper kan betale for å bruke appen for å nå sine kunder.
Vinneren av hackatonet ble en gruppe som fikk spesielt høy score for god innovasjon. Denne gruppen hadde utviklet et konsept som er en «virtual powerplant» (virtuelt kraftverk) bestående av elbiler. Kunden eier batteriet i elbilen, men «leaser» det til nettselskapet for bruk i drift av nettet. Gruppen foreslo en deling hvor nettselskapet har tilgang til batteriet i 21 timer i døgnet, mens elbileieren har batteriet i 3 timer. Kunden kan få kjøpt et batteri nummer to billig, hvis de deltar i opplegget. Det vil også bli gjort prediksjoner av hvor batteriet befinner seg geografisk slik at nettselskapet kan benytte seg av et mobilt batteri i nettdriften.
Vinnergruppene fikk utdelt pris og arrangørene gikk hjem etter et vellykket hackathon med mange nye ideer!
Kommentarer
Ingen kommentarer enda. Vær den første til å kommentere!